keskiviikko 13. heinäkuuta 2011

WMOC2011 - Sprintin finaali

Kohti viimeistä rastia
Sprintin finaali suunnistettiin naapurikaupungissa Komlossa, kävelymatkan päässä majoituksestamme. Kaupunkirakenne oli tutumpaa aukene pihoineen ja lähiötyyppisine kerrostaloalueineen. Maasto oli myös metsäisempää. Korkeuseroja oli edelleen runsaasti. Alueen vanha kartta oli hyvissä ajoin nähtävillä ja tulostettavissa järjestäjien nettisivuilla.

Ennakkoon ajattelin sprintin olevan heikompi lajini ja juoksuvauhdin auttamatta liian heikoksi, etenkin alkukesän mykoplasman estettyä tehokkaan harjoittelun. Niinpä lähdin vain tekemään omaa suoritusta ja katsomaan mihin se riittää.

Jalkineet vaihtuivat karsinnan jälkeen järjestäjien suosituksesta nastareihin, mutta ehkä maastolenkkari olisi ollut kuitenkin parempi. Muuten asu oli vapaa, eli suunnistuspaita ja shortsit.

Kulku lähtöön oli osin kilpailualueella ja viimeiseltä osaltaa yllättäväkin. Viitoitus meni koulun läpi, etuovesta sisään ja takaovesta ulos. Lähtöpaikalla katselin lämmittelykartan rastit läpi ja koetin keskittyä suunnistamaan. Katson eteen ja taakse lähtevien asut, jos vaikka osuvat kohdalle. Lähtöruudukossa käyn vielä määritteet läpi; ei erikoisia kohteita tai järjestyksessä kasvavia koodeja.

K-1
Talojen välistä seuraavalle kadulle ja sen jälkeen toisesta talojen välistä takapihan puolelle.

1-2
Ensimmäisen talon takaa parkkipaikalle ja ensimmäisestä väliköstä rastille. Jälkimmäiset rakennukset ovatkin autotalleja ja niiden väli ei ole kuin 50 cm leveä. Saattoi joiltain jäädä huomaamatta.

2-3
Alas talojen tasalle ja kolmannen talon päätyyn rastille. Mielessä välähtää myös ajatus ottaa rasti yläkautta, mutta jalat veivät jo alamäkeen.

3-4
Pidempi väli, mutta edelleen selkeää ja suoraviivaista. Ylös parkkipaikalle, ajotietä kadulle, katujen risteyksestä alas talojen väliin ja seuraavan kadun yli. Talojen välistä rinne ylös, kadun yli ja talon kulman taakse rastille.

4-5
Vähän aitoja ja portaita. Portti kentän takana hahmottuu nopeasti ja ratkaisee reitin. Portaiden juurella pieni varmistus ja pikkuportaat ylös. Kentän poikki portille, kadun yli ja talojen väliin. Rasti näkyy kauas.

5-6
Talon jälkeen vasen, kadun yli oikealle ja ensimmäisen talon jälkeen pihaan ja toisen talon päätyyn.

6-7
Ensimmäinen talo vasemmalta ja toinen oikealta kiertäen. Tallirivin taakse yläpihalle ja talon päätyyn. Joku leimaili ensimmäisen talon nurkalla rastilla ja joku paikallinen ukko tuli viimeisellä pihalla muikistellen vastaan.

7-8
Pitkä väli ojanotkon yli. Aikalailla odotettu väli. Tasavahvannäköiset reitit. Vasemmalta suorempi lähtö mutta enemmän riesteyksiä ja vähän nousua alkumatkasta. Alastulossa ei polkua ja rastinotto metsää pitkin. Oikealta jyrkkä viistorinne ja polku alamäkeen. Pitkä rinne rastille, mutta alla tienpintaa ja polkua. Lähden oikealle. Alamäessä valkoinen t-paita ja siniset shortsit vilahtavat ohi, olisikohan minuutin eteen lähetyt kaveri..? Rastinenä näkyy kauas.

8-9
Seuraava rasti aidatulla pihalla, pitää kiertää aitaa jatulla rastille sivusta. Ylämäkeä pihakadulle, valkopaita juoksee kovaa, mutta pysähtyy katsomaan karttaa ja häviää jonnekin oikealle. Kadusta yli talojen väliin, toinen katu ja puistikon poikki parkkipaikalle. Aita kiertäen rastille. Valkopaita leimaa 3 sekuntia edellä.

9-10
Lyhyt väli. Valkopaidan perään, rastiportaat näkyvät hyvin.

10-11
Edelleen valkopaidan perään aidan portista läpi. Olen näkevinäni kartassa portin myös seuraavassa aidassa, mutta sitä ei satu maastossa silmään (, koska sitä ei ole). Jatkan valkopaidan perässä kadun varteen ja mutkasta vihreän läpi rastinotkoon. Valkopaita häviää matsikköön.

11-12
Katu alapuolella vetää puoleensa, rasti näyttäisi olevan toisen puistotasanteen alapuolella. Metsäpolku on juostavissa ja kadun reunaan on merkitty oma kaista suunnistajille. Kadulla katselen loppurataa, vain kaksi rastia enää. Eikös niitä pitänyt olla 17..? Valkopaita ilmestyy kadun mutkassa vasemmalta. Ensimmäinen tasanne näkyy kadun mutkaan ja jälkimmäinenkin hyvissä ajoin. Hyppään portaille ja varmistan, ettei tullut hypättyä kilellettyä muuria alas. Ei tullut (ja mitä väliä sillä olisi enää ollutkaan..?). Rasti on siinä missä pitääkin.

12-M
Tähyän kauppakeskuksen ylätasannetta, jonka olin katsonut jo ennen lähtöä yhdeksi vaihtoehdoksi tulla viimeiselle rastille. Tasenne näkyy heti. Tasanteelta portaat kieli keskellä suuta alas. Katse hakee, ja löytää aukon kadulle ja viimeiselle rastille. Leimaus (SI piippasi, vilkkuvaloja en enää jäänyt katsomaan) ja loppukiri.

Maalissa menen kärkipäähän. Suoritus tuntuu hyvältä ja virheettömältä. Jään loppusuoran varteen katsomaan loput maaliin tulijat ja totean, että osa kärkipään (käännetty lähtöjärjestys karsinnan perusteella) lähtijöistä haviää.

Jälkitarkastelussa löytyy rastiväliltä 8-9 yksi katos, jonka kautta kulkemalla olisi säästynyt 10-15 sekuntia ja reitinvalinta 11-12, jolla sujuva toteutus vasemman kautta olisi säästänyt toiset 10-15 sekuntia. Olen tyytyväinen suoritukseen.

Suora matka oli 2,7 km, kuljettu matka 3,4 km ja aika 17.28. Sijoitus 16/44 ja eroa kärkeen 2.39. Olen positiivisesti yllättynyt sijoituksesta ja erosta kärkeen.

Kokemuksena karsinta oli kuitenkin antoisampi.

Kartta + reitti
Isompi kartta ilman reittiä järjestäjien sivuilla